Tuesday 2 May 2017

Perguruan Tinggi Negeri Berbadan Hukum Forex


Hukum Labur amplificador Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang como danura pera. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, anda perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit anda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik satu platform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plataforma de mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah no local. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Muslim, no 4039 não Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (nota de banco) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disbabkankan nilai dan fungsinya sebagai meio de troca. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleth institusi Konvalsional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue para a frente (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opções do instrumento de lain-lain yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat islam isitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islamismo yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis forward ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Painel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Auditoria Auditoria de Auditoria Organização para Instituições Islâmicas (AAOIFI). Painel de Antara penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan syarikat plataforma dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak anda ditipu oleh platform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plataforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi e uma adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika plataforma tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan anda tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang como dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal mínimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, plataforma de Syarikat de pihak forex trading ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semaa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui platform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan botão jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, Hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah viu melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mínimo modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan alavancagem yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal anda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang anda akan di pasarkan di pasaran. O uso de vários instrumentos financeiros ou capital emprestado, como margem, para aumentar o retorno potencial de um investimento. A alavancagem pode ser criada através de opções, futuros, margens e outros instrumentos financeiros. Por exemplo, diga que você tem 1.000 para investir. Esse valor poderia ser investido em 10 ações da Microsoft, mas para aumentar a alavancagem, você poderia investir os 1.000 em cinco contratos de opções. Você então controlaria 500 ações em vez de apenas 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar anda hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, no 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh islamismo dari berlaku di sini, penggunaan alavancagem 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margem chamada, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIANO YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai por polisi ekonomi di dalam Islã, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islã, matawang adalah meio de troca sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh demanda e fornecimento di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islamismo sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Currency Trading Por Mufti Muhammad Taqi Usmani Publicado: 11 Zul QaDah 1424, 22 de novembro de 2007 P.) É Forex Currency Trading halal Anexei um documento detalhando os aspectos do negócio. A.) Eu entrei os papéis enviados por você. Eu sou de opinião que essas transações não são compatíveis com Shariah. A própria condição de que você não pode receber a entrega da moeda comprada torna inadmissível. Além disso, existem outros elementos segundo o meu conhecimento que tornam este comércio ilegal na Shariah, como vendas a prazo, vendas a descoberto, etc. Isto é, além do fato de que as moedas são originalmente um meio de troca e só devem ser trocadas por Uso pessoal em diferentes países. Para torná-los uma mercadoria negociável apenas para ganhar lucro, também é contra a filosofia básica da economia islâmica. Eu, portanto, não aconselho você a entrar neste comércio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar keraii info tentang tatacara di atas juga saya perolehi diari yang terlibat. Syaa tiada masa ingressou em papel e em papel. Sekian Adicione esta página aos seus sites de social bookmarking favoritos. Mais. A política do governo8217 para mudar o status das educações superiores das educações superiores do estado para o ensino superior do corpo corporativo faz com que todas as educações mais elevadas tenham que comercializar seus estudos usando uma abordagem de mega comercialização. Isso significa que os papéis das relações públicas não podem ser evitados. Este artigo discute a importância dos papéis das relações públicas para o mercado de educação superior e seus motivos subjacentes. Palavras-chave: estados de ensino superior, educação superior do estado do corpo, relações públicas Undang-Undang Nomor 20 de dezembro de 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional (Sisdiknas) telah membawa perubahan besar dalam pengelolaan Perguruan Tinggi. Pasal 53 Undang-Undang Sisdiknas ini mengamanatkan dibentuknya badan hukum bagi penyelenggara danatau satuan pendidikan. Untuk melaksanakan ketentuan pasal 53 UU Sisdikanas ini pemerintah kemudian menerbitkan Undang-Undang Badan Hukum Pendidikan (BHP). Sebagaimana yang tertuang di dalam Rancangan Undang-Undang BHP, alasan pemerintah untuk menetapkan UU tentang BHP adalah: bahwa untuk mewujudkan fungsi dan tujuan pendidikan nasional, diperlukan otonomi dalam pengelolaan pendidikan formal dengan menerapkan manajemen berbasis sekolahmadarasah pada pendidikan anak usia dini jalur formal, pendidikan dasar Dan menengah, serta otonomi perguruan tinggi pada pendidikan tinggi. Bahwa otonomi dalam pengelolaan pendidikan formal dapat diwujudkan, jika penyelenggara danatau satuan pendidikan formal berbentuk badan hukum pendidikan yang berfungsi memberikan pelayanan yang adil dan bermutu kepada peserta didik, berprinsip nirlaba, dan dapat mengelola dana secara mandiri untuk memajukan satuan pendidikan. Bahwa agar badan hukum pendidikan menjadi landasan hukum bagi penyelenggara danatau satuan pendidikan dalam mengelola pendidikan formal, maka badan hukum pendidikan tersebut perlu diatur dengan undang-undang. Hal penting yang perlu dicatat mengenai UU tentang BHP ini adalah bahwa dengan otonomi yang telah diberikan pemerintah ini maka perguruan tinggi tidak lagi secara penuh didanai oleh pemerintah sebagaimana yang diamanatkan oleh UUD 45. Sebaliknya perguruan tinggi harus mencari dana untuk mengembangkan perguruan tingginya itu. Dengan kata lain perguruan tinggi dikelola dengan pendekatan korporat meskipun pemerintah menyatakan sebagai badan hukum yang nirlaba. Pembentukan perguruan tinggi sebagai badan hukum pendidikan jika kita telusuri jejaknya ke belakang sebenarnya merupakan kelanjutan dari kebijakan pemerintah dalam bidang pendidikan yang tertuang dalam Peraturan Pemerintah Nomor 611999 tentang Perguruan Tinggi sebagai Badan Hukum Milik Negara (BHMN) Sebagaimana yang tertuang dalam PP N0. 611999 tentang Perguruan Tinggi sebagai Badan Hukum Milik Negara (BHMN), pemerintah telah menetapkan kebijakan baru dalam pengelolaan Perguruan Tinggi (PT). Perguruan Tinggi yang pada saat kebijakan baru ini belum dikeluarkan por pemerintah merupakan institusi yang bersifat centro de custo atau sem fins lucrativos (nirlaba), setelah penetapan kebijakan baru kemudian menjadi institusi yang bersifat centro de lucro atau lucro motriz (mencari laba). Lepas dari kontroversi kebijakan baru ini jika dilihat dari perspektif politik, pemerintah berharap bahwa dengan modelo PT BHMN, PT dapat menjual PT masing-masing untuk mendapatkan dana dari masyarakat untuk meningkatkan mutu pendidikan di PT-PT tersebut. Dalam bahasa politik pemerintah, secara lebih rinci dinyatakan bahwa perubahan status PT menjadi PT BHMN adalah untuk mendapatkan manfaat (Jalal dan Supriadi, 2001: 398) sebagai berikut: Mencegah terjadinya dilema kualitas dan kuantitas. Memberikan kontribusi kepada usaha nasional dalam melakukan pembenahan sturuktural. Meningkatkan rasa memiliki dan efisiensi serta menjamin sustainabilitas. Meningkatkan relevansi dan akuntabilitas. Meningkatkan kinerja manajemen internal dan mengembangkan suasana akademik yang lebih kondusif. Meningkatkan efisiensi sistem secara keseluruhan. Bagi PT konsekwensi logis dari diberlakukannya kebijakan ini adalah wajib melaksanakan kebijakan pemerintah tersebut tanpa syarat apa pun karena PT adalah bagian dari birokrasi pemerintah. Dengan demikian berarti PT harus mengelola institusinya dengan pendekatan komersial. PT harus mulai mencari passar yang dapat memberikan lucro yang memadai. Kiat-kiat pemasaran pun harus ditempuh sebagaimana yang dilakukan oleh sebuah perusahaan pada umumnya. Kompetisi antar PT untuk menjual jasa pendidikannya dan produk-produk PT lainnya tak terhindarkan lagi pasti akan terjadi. Hukum passa ekonomi pun tak bisa dielakkan lagi. Ada hukum demanda e fornecimento yang harus menjadi pertimbangan dalam rangka menjaga mutu produk-produk PT. Artinya besarnya keinginan masyarakat untuk membeli produk PT sangat tergantung pada pelayanan seperti apa yang dapat diberikan oleh PT-PT tersebut kepada masyarakat. Perguruan Tinggi yang dapat menjuel produk-produk yang bermutu akan lebih diminati oleh masyarakat yang menjadi konsumennya daripada PT yang mutunya rentah. Menghadapi kenyataan tersebut banyak PT yang mulai menata dengan lebih sungguh-sungguh sistem manajemen pengelolaan perguruan tingginya. Hal ini dapat dilihat seperti yang dilakukan oley empat PT yang saat ini telah ditunjuk oleh pemerintah sebagai projeto piloto PT BHMN, yaitu UI, ITB, UGM e dan IPB. Keempat PT BHMN ini telah secara periodik mengadakan pertemuan-pertemuan untuk meningkatkan penyelenggaran pendidikan de PT BHMN-nya masing-masing. Pada tanggal 19 Agustus 2003, misalnya, empat PT BHMN mengadakan pertemuan di UGM (Yogya 8211 Round) untuk membahas landasan hukum bagi PT BHMN strategi mutu, pendidikan dan kelembagaan PT BHMN sistem akuntansi dan manajemen keuangan PT BHMN dan peran bidang Marketing das Relações Públicas untuk Lebih dapat meningkatkan pemasaran PT BHMN yang memang harus dipasarkan dengan lebih profissional layaknya sebuah empresa comercial. (Httpww. itb. ac. id) Sebelum dikeluarkannya PP No. 611999 tentang BHMN, upaya pemerintah untuk menjadikan PT sebagai badan yang otonom telah tampak dengan dibentuknya PT Sebagai Badan Umum Milik Universitas (BUMU) dan Badan Umum Milik Institut (BUMI) yang melegalkan Universitas dan Institut untuk mencari dana secara komersial untuk mendanai pengembangan perguruan tinggi masing-masing. (Httpwwwzkarnain. tripod) Dari tahapan kronologis perjalanan pemerintah mengeluarkan kebijakan otonomi pendidikan di perguruan tinggi ini, yakni dimulai dengan BUMU atau BUMI, PT BHMN dan yang terakhir PT BHP, jelas dapat dirasakan kesungguhan pemerintah untuk benar-benar menjadikan PT sebagai badan yang otonom meskipun Resistensi masyarakat dapat dikatakan sangat besar. Untuk itulah bagaimanapun juga PT harus mempersiapkan diri untuk mengelola PT masing-masing dengan manajemen yang lebih profesional. Desarmamento peningkatan mutu layanan pendidikan, penelitian dan pengabdian masyarakat yang tercakup dalam Tri Dharma Perguruan Tinggi, perlu pula mulai diterapkan sistem pemasaran yang efektif dan pelaksanaan kegiatan relações públicas. II. Memasarkan PT BHP dengan Relações públicas Bidang marketing (pemasaran) saat ini telah memasuki tahapan yang amat penting karena marketing tidak lagi hanya membicarakan masalah produk atau barang tetapi juga membicarakan masalah manusia. Para pemain bisnis telah menyadari bahwa ketika kita berhubungan dengan konsumen maka sesungguhnya kita tengah berhadapan dengan manuscrito yang ketika membeli produk tidak semata-mata mempertimbangkan mutu produknya saja tetapi juga mempertimbangkan unsur-unsur subjektif lainnya. Unsur-unsur subjektif tersebut seperti rasa suka atau tidak suka terhadap produsen atau penjual dan citra (imagem) yang dipersepsikan oleh konsumen itu terhadap perusahaan yang memproduksi barang yang dijual tersebut. Profil Singkat JURNAL ADMISI amp BISNIS JURNAL ADMISIampBISNIS (on-line) atau edisi cetak JURNAL ADMISI amp BISNIS Diterbitkan por Jurusan Administrasi Niaga Politeknik Negeri Semarang. Terbit sejak 1999. Jurnal ADMISIampBISNIS terbit 3 kali setahun, yaitu: Pebruari, Juni, Oktober. Redaktur menerima artikel hasil penelitian dan karya ilmiah penelaahan pustaka dalam bidang pengetahuan sosial dan teknologi yang berhubungan dengan ekonomi, manajemen, kesekretarisan, administrasi bisnis dan informatika bisnis yang belum dipublikasikan. Redaktur berhak menyunting tanpa mengubah isi pokok artikel. Isi artikel yang dimuat belum tentu mencerminkan pendapat Redaktur. Lihat profil lengkapku

No comments:

Post a Comment